Hoge onderscheiding voor Piano Adventures van Nancy en Randall Faber

Nancy en Randall Faber

Met gepaste trots maken wij bekend dat de pianomethode Piano Adventures van Nancy en Randall Faber de prestigieuze MTNA Frances Clark Keyboard Pedagogy Award 2018 heeft gewonnen.

Dr. Faber neemt de Frances Clarcke Pedagogy Award in ontvangst.

Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een persoon of groep personen die door de ontwikkeling producten of het uitbrengen van publicaties een belangrijke bijdrage heeft geleverd op het gebied van pianomethodiek.

De Amerikaanse pianopedagoog Frances Clark geldt met haar publicaties over de manier waarop mensen muziek leren als een van de meest vooraanstaande pianopedagogen van de 20ste eeuw. Haar in 1955 verschenen boek Time to Begin, waarin het relatieve notenlezen en het herkennen van patronen met evenveel nadruk werd beschouwd als het absolute notenlezen zorgde voor een revolutie in het piano‐onderwijs in de Verenigde Staten.

De prijs werd voor het eerst uitgereikt in 2001 aan Jane Margrath voor haar KLASSISCHES (klassiek of standaard) naslagwerk Pianists Guide to Standard Teaching and Performance Literature. In 2017 werd de prijs uitgereikt aan professor Paul Sheftel van The Juliard School in New York voor zijn boek getiteld Modules. Andere winnaars waren Barbara Lister‐Sink, James Lyke, Marienne Uszler, Maurice Hinson, Willa Palmer, Fred Karpoff, Robert Duke, Seymour Bernstein en het YAMAHA Diskklavier.

Dr. Randall Faber (r.) met Rick Walters, onderdirecteur van Classical Publications bij Hal Leonard.

Nancy en Randall hebben het landschap van de moderne pianomethodiek veranderd” aldus Larry Morton, directeur van uitgever Hal Leonard. “Sommigen beweren zelfs dat ze zorgden voor een revolutie in het piano‐onderwijs. Als pianodocent zagen zij de gaten en de valkuilen bij andere methodes en schreven zij de methode die zij altijd al voor hun eigen leerlingen gewenst hadden. Als componist gaat het hen om pianistiek en artisticiteit in elk stuk en in elk arrangement: vanaf het begin wordt zelfs in toonladderoefeningen de waarde van techniek en artistieke expressie benadrukt. Als pedagogen begrijpen zij het belang van de intrinsieke motivatie van de leerling. Daarom hebben zij een bibliotheek met bijna elk genre en stijl geschapen.

Zij ontwikkelen zich vastberaden verder door nieuwe publicaties  (NEUE WERKE) en ondersteunend materiaal te ontwikkelen waarvan het karakter van leren en onderwijzen in ons digitale tijdperk telkens aangepast kan worden”, aldus Morton. De geschiedenis van de Fabers is opmerkelijk. Veel van dat wat wij (red.: in de VS) in de moderne pianomethodiek als vanzelfsprekend beschouwen kan men toeschrijven aan het werk van Nancy en Randall Faber”.

Dr. Faber met zijn team van Piano Adventures.

De Fabers ontvingen de onderscheiding op 21 Maart 2018 bij de jaarlijkse prijsuitreiking van de MTNA National Conference in Lake Buena Vista, Florida.